14. srpna to bude 116 let, kdy na Proseku vzlétl Jan Kašpar

První letecké veřejné vystoupení se konalo na Proseku před 116. lety. Vzhledem k tomu, že zde byly samé zemědělské usedlosti, zkrátily se „dožínky“ a 14. a 15. srpna 1910 tak mohl Ing. Jan Kašpar odstartovat na proseckých pláních.

Když v roce 1909 Francouz Blériot přeletěl kanál La Mance z Francie do Anglie, bylo zřejmé, že v Evropě naplno vypukla doba báječných mužů na létajících strojích.

Na podzim téhož roku byl v Praze v hotelu Palace vystaven aeroplán, se kterým Blériot překonal Lamanšský kanál. Jeho ukázka se stala velkou inspirací pro okruh českých techniků a konstruktérů, jenž usiloval o stavbu vlastních aeroplánů. Do skupiny těchto českých leteckých průkopníků – stavitelů patřil také ing. Jan Kašpar.
Ovšem ing. Kašpar si velice dobře uvědomoval problémy spojené se stavbou letadel. Navíc měl proti řadě jiných českých průkopníků velkou výhodu v podpoře svého otce, který byl majetným mužem vlastnícím v Pardubicích mlýny na obilí. Disponoval velkým kapitálem a mohl proto svého syna podpořit v jeho rozhodnutí odjet do Paříže za Blériotem a koupit od něj hotový letoun.
Objednaný letoun dorazil do Pardubic začátkem dubna 1910. Byl okamžitě sestaven a Jan Kašpar s ním začal provádět pokusy o vzlet. Se svými pomocníky vstával každý den brzo ráno, okolo čtvrté hodiny, kdy vojenské cvičiště bylo volné, a den co den po něm jezdil s letounem, který nejevil snahu odlepit se od země. Takto prý ing. Kašpar pojížděl až do dne, kdy na cvičiště byly poněkud předčasně vypuštěny na pastvu krávy. A to zrovna v okamžiku, kdy Kašpar přijížděl se svým letounem přímo proti tomuto stádu krav. Zastavit již nešlo a tak trhnul ovládací pákou výškového kormidla a vznesl se – letěl. Nikdo už dnes nedosvědčí, jestli tomu tak skutečně bylo, ale historickou skutečností navždy zůstane, že dne 16. dubna 1910 vzlétl s letounem těžším než vzduch první Čech – ing. Jan Kašpar.
Pak pokračoval v osvojování si pilotáže letounu. V květnu 1910 už uměl s letadlem zatáčet a v červnu 1910 chystal své první veřejné vystoupení v Pardubicích. V srpnu vystoupil také na proseckých pláních v Praze. V roce 1911 realizoval Jan Kašpar svůj nejslavnější let z Pardubic do Prahy. Trval přibližně hodinu a půl a byl na tu dobu natolik výjimečný, že mu k němu gratuloval i samotný Bleriot.
Sto let od letu prvního Čecha je také dobrá příležitost k připomenutí obrovského vývoje letectví, kterým za tu dobu prošlo.
Ing. Luboš Zahradník
Svaz letců ČR 7. odb. – Stará Aerovka